Enter your keyword

post

DISTANCE EDUCATION یا آموزش از راه دور

DISTANCE EDUCATION یا آموزش از راه دور

امروزه در کشورهای مدرن آموزش از راه دور و ویدیو کنفرانس تحت وب بسیار متداول می باشد. آموزش غیرحضوری مزایای زیادی برای آموزشگاه ها، اساتید، دانشپذیران و سایر افراد فعال در صنعت آموزش کشور فراهم نموده است. آموزش از راه دور می تواند با توجه به نیازهای افراد و موسسات مختلف به طرق مختلفی انجام پذیرد. افراد و آموزشگاه ها به دلایل متنوعی از بستر آموزش مجازی استفاده می کنند. اما آنچه در انتها برای تمام تصمیم گیرندگان اهمیت ویژه ای دارد تاثیر پیاده سازی بستر یادگیری الکترونیکی بر نرخ بازگشت سرمایه آن هاست. هر مزیتی که بتواند با حذف موارد غیرضروری در یک کسب و کار، به سهامداران آن در افزایش درآمد و حاشیه سود کمک کند از اولویت بالاتری برای پیاده سازی برخوردار است. هر چه این مزایا به صورت دوطرفه برای یاددهنده و یادگیرنده بیشتر باشد از شانس بیشتری نیز برای انتخاب برخوردار می شود.

ابزارهای مختلفی برای آموزش مجازی تاکنون فراهم شده است مانند وب کنفرانس برای جلسات آنلاین آموزشی، نرم افزار کلاس مجازی و تدریس آنلاین، نرم افزار مدیریت آموزشگاه، نرم افزار مدیریت آموزش سازمان و سایر ابزارهای آموزش الکترونیکی که بستر لازم را برای اجرا و پیاده سازی آموزش مجازی مهیا نموده اند. تمامی این ابزارها به نحوی تاثیر مستقیم و غیرمستقیم بر کاهش هزینه ها، افزایش درآمد و دستیابی به جامعه هدف بیشتر داشته اند. در بازار رقابتی امروز، متقاضیان آموزش الکترونیکی lms هر روز بیشتر می شود و نموار درخواست ابزارهای آموزش الکترونیکی هر روز رو به افزایش است. بسیای از مواقع به دلیل عدم آشنایی با نرم افزار اموزش انلاین، بسیاری از افراد روش های یادگیری مجازی و داشتن یک سایت آموزش از راه دور را جست و جو می کنند. سامانه آموزش مجازی lms و نرم افزار ویدئو کنفرانس تحت وب تنها یکی از راه های پیاده سازی آموزش الکترونیکی و غیرحضوری، برای آموزشگاه ها و موسسات آموزشی می باشد.

وبینار، نرم افزار آموزش مجازی، نرم افزار و سایت lms، رایانه، پست الکترونیک و تکنولوژی مرتبط با اینترنت نیز به عنوان ابزارهایی برای تسهیل این فرآیند به کار گرفته می شوند. آموزش از راه دور با بهره گیری از اینترنت امکان پذیر می شود. تاریخچه سیستم آموزش مجازی در دهه اول سال ۱۷۱۷ میلادی آغاز شده است. این نوع آموزش در سال ۱۸۵۴ در کشورهای مدرن از طریق به اشتراک گذاری خلاصه جزوه های آموزشی گسترش پیدا کرد. پیدایش آموزش از راه دور در ایران به سال ۱۳۶۶ باز می گردد. در واقع آموزش از راه دور راه اندازی شد تا بازماندگان از تحصیل بتوانند با بهره گیری از آن به سیستم آموزشی کشور متصل شوند. موسسات آموزشی فعال در این حوزه اهداف اجتماعی مهمی را دنبال می کنند برای مثال ارتقاء سطح علمی افرادی که به آموزش حضوری دسترسی ندارند، فراهم کردن امکان آموزش از راه دور برای بخش محروم جامعه، آموزش بخشی از نیروهای متخصص جامعه که برای بروزرسانی مهارت های خود نیازمند آموزش با تخصیص زمان کمتر از گذشته هستند و از همه مهمتر تعهد به رسالت اجتماعی حفظ محیط زیست و حذف کاغذ از فرآیندهای غیرضروری. البته که افزایش سود و درآمد و کاهش هزینه ها نیز هدف مهمی برای تصمیم گیرندگان این موضوع است. اعتبار عمرانی بعضی از این مراکز آموزشی که در شهرهای بزرگ واقع شده اند تا سال ۱۳۸۴، بیش از ۲.۴ میلیارد تومان بوده است.

فرصت طلایی برای هزاران فراگیر در مدارس آموزش از راه دور

تقریباً با آغاز به کار مدارس آموزش از راه دور در سال ۱۳۸۳، سالانه در حدود ۲۴۰ هزار نفر از خدمات این مدارس استفاده کرده اند و با وجود بیش از ۱۷۰۰ مدرسه آموزش از راه دور فعال در کشور، حدود ۱۸۶هزار دانش آموز در حال حاضر مشغول به تحصیل هستند. این نوع مدارس یک فرصت طلایی است برای تمام کسانی است که تحصیلات ابتدایی دارند و تمایل به ادامه تحصیل در مقاطع مختلف دارند. افزایش رویکرد آموزش حضوری و غیرحضوری در کنار هم، به سیستم های ارائه دهنده آموزش مجازی ال ام اس، خاصیت آموزش ترکیبی را اضافه نموده است. چیزی که از آن به عنوان ویژگی Blended یاد می شود. این موضوع به تمام آموزشگاه ها و مدارسی که ترس از تغییر ناگهانی رویکرد خود از آموزش حضوری به آموزش مجازی دارند کمک کرده است تا با امنیت بیشتری به این عرصه وارد شوند.

این همان چیزی است که حاشیه امنیت را برای تغییر این رویکرد بیشتر کرده و اطینان خاطر را برای تمام مدارس و موسسات آموزشی حضوری تامین کرده است. فراگیران بدون نیاز به حضور در محل آموزش، در هزینه های رفت و آمد و زمان یادگیری خود صرفه جویی می کنند و در کنار آن مدیران مدارس و آموزشگاه ها نیز، نیازی به داشتن مکان فیزیکی و هزینه های ثابت در کنار آن برای تدریس نخواهند داشت. آموزگاران و اساتید هم برای آموزش نیاز به حضور در هر بار کلاس نداشته و با اضافه نمودن دوره ضبط شده خود در سامانه lms، کلاسی که یک بار تهیه شده است را بارها و بارها برگزار می کنند. مدیران آموزش منابع نسانی نیز می توانند با استفاده از سامانه یادگیری الکترونیکی، به پرسنل خود کمک کنند تا آموزش های مهارتی را در مدت زمان کمتری و با انعطاف زمانی بیشتری یادبگیرند. این موضوع برای مدیرانی که نیاز به جلسات مدیریتی و مشاوره ای بین شعب مختلف سازمان خود دارند نیز، کمک کرده است از طریق وب کنفرانس به راحتی در دفتر خود به این مهم بپردازند. به همین دلیل است که پرسش هایی در رابطه با نرم افزار کنفرانس تصویری و نحوه عملکرد آن برای برگزاری اموزش انلاین بسیار پرتکرار شده است

آموزش از راه دور جایگزین مناسب آموزش حضوری

آموزش حضوری علی رغم مزایایی که برای یاگیرنده، یاددهنده و آموزشگاه دارد، برخی هزینه های غیرضروی را به هر دو طرف تحمیل میکند. از جمله اجبار به حضور فیزیکی در کلاس، هزینه های رفت و آمد، هزینه های مکان آموزش و سایر هزینه هایی از این دست که در طولانی مدت می تواند غیرقابل انکار باشد. فراگیران در آموزشگاه مجازی و آموزش از راه دور به دو دسته بزرگسالان (افراد بالای ۱۸ سال) و افراد نیازمند آموزش تقسیم می شوند. دسته دوم افرادی هستند که شرایط سنی برای تحصیل را دارند اما به دلیل برخی موارد خاص که کمیسیون خاص آموزش و پرورش تشخیص می دهد، امکان ادامه تحصیل در مدارس عادی و روزانه را ندارند و باید از خدمات مدارس آموزش از راه دور استفاده کنند. مواردی از قبیل افراد متاهل و دارای معلولیت. این تفاوت در ارائه خدمات نشان از انعطاف خوب سیستم آموزش از راه دور و مزایای خرید نرم افزار lms‌ دارد.

از نظر محتوای آموزشی، تمام مدارس از یک مدل و الگو پیروی می‌کنند و همان دروسی که در مدارس عادی دولتی تدریس می‌شود، در این مدارس نیز انجام آموزش داده می شود. اما کتاب های این مدارس به نحوی طراحی شده است که فراگیر در ۸۰ درصد موارد به معلم نیازی ندارد. اداره این مجموعه نیزز به عهده بخش غیردولتی است برای مثال مدارس و آموزشگاه های غیر انتفاعی و به همین دلیل فراگیران مستلزم پرداخت هزینه آموزشی می باشند. به همین دلیل است که اگر حمایت آموزش و پرورش از ابن مجموعه ها نبود، هزینه های آموزشی به مراتب بالاتر بود. هزینه هر واحد درسی هم بسته به شرایط متفاوت هر استان، متغیر است. حداکثر تعداد واحدهایی که فراگیر در یک نیمسال تحصیلی می تواند دریافت کند بسته به نظر و تشخیص مشاور، بین ۱۸ تا ۲۰ واحد است. فراگیران لازم التعلیم، رایگان تحصیل می کنند و فراگیران بزرگسال در مجموع هزینه بالایی را برای استفاده از خدمات نمی پردازند.

توجه به غیردولتی بودن مدارس آموزش از راه دور، نیروهای فعال در این مدارس به صورت اضافه کاری، بازنشسته، رسمی و یا آزاد مشغول به کار هستند که هرکدام قانون مربوط به خود را دارند مانند نیروهای آزاد که تابع قانون کار هستند یعنی به تناسب میزان ساعاتی که در آموزش و پرورش و مراکز، فعالیت می کنند و براساس قرارداد منعقد شده، حقوق دریافت می کنند. بیشترین مدارس آموزش از راه دور، در نوبت دوم مدارس دولتی تشکیل می‌شود و تعدادی از مدارس آموزش آنلاین توسط موسسان خریداری شده است و به صورت مجزا فعالیت می‌کنند. طرح نظارت جامع، دارای سه بخش نظارت همتا، نظارت تخصصی (سالی سه مرتبه این نظارت صورت می گیرد) و نظارت عالی است و هر نیم سال، وضعیت مدارس آموزش از راه دور بررسی می شود. نظاری بر موارد آموزشی و پرورشی، فرآیندهای اداری و مالی، فناوری های مورد استفاده از جمله موارد نظارت تخصصی بر مدارس آموزش از راه دور است.

با توجه به عوامل ذکر شده ، آموزش از راه دور می تواند بسیار مثمر ثمر باشد . آموزشی که با آرامش ، تمرکز ، دقت و بدون خستگی انجام گیرد می تواند باعث یادگیری قابل توجهی گردد . آموزش از راه دور به سبب اینکه در منزل و یا محل مورد نظر دانشپذیر انجام می گیرد این امکان را برای علم آموز مهیا می سازد که بتواند با آرامش و تمرکز بیشتر به مطالعه دروس بپردازد.

البته ممکن است عوامل بازدارنده ای هم وجود داشته باشد که دانشپذیر نتواند به درستی از این نوع آموزش بهره مند گردد ولی این نوع آموزش می تواند برای افرادی که قادر به گذراندن زمان زیادی در محلهای آموزشی نیستند، بسیار مناسب باشد . بسیاری از دانشجویان یادگیری در منزل (آموزش از راه دور) برایشان بسیار راحت تر از یادگیری در محیط های آموزشی می باشد. این افراد با توجه به اینکه در محیطهای آموزشی، فرصتی برای انجام تمرین و ممارست پس از مطالعه دروس وجود ندارد، فرصت می یابند تا هم دروس را با دقت بیشتری مطالعه نمایند و هم به انجام تمرینات مربوطه بپردازند. محیط منزل از لحاظ آرامش، تمرکز و دقت به مراتب بسیار بهتر از محیطهای آموزشی است. انتخاب آزادانه ساعت های آموزش نیز، از دیگر مزایای انعطاف پذیری در این رویکرد است. بعضی از علم آموزان در محیطهای آموزشی به جای توجه به آموزش، به عوامل دیگری توجه می نمایند. آن ها اکثرا به دلیل عدم آمادگی برای یادگیری به درخودفرورفتگی دچار شده و ساعات کلاسی را بدون یادگیری سپری می کنند. هر چند آموزگاران با روشهای تدریسی مختلف، سعی می نمایند از جلب توجه علم آموزان به اطراف جلوگیری نمایند ولی عوامل گفته شده اکثر اوقات باعث می شود که حداقل بخشی از درس توسط علم آموز آموخته نشود. یادگیری تعاملی در سیستم آموزش الکترونیکی lms، نیز به همین دلیل به سیستم آموزش مجازی اضافه گردیده است. علاوه بر این، با توجه به اینکه افراد دارای قابلیت تحمل خستگی یکسانی نیستند، بعضی اوقات خستگی زودرسناشی از بی خوابی ، فعالیت جسمی زیاد و یا استرس، باعث بروز مشکلاتی در یادگیری علم آموز در محیط آموزشی می گردد. بعضی از آنها مجبور هستند که مسافت طولانی را برای رسیدن به محیط آموزشی طی نمایند که این امر هم باعث ایجاد خستگی در آنها خواهد شد.

فرض کنید هیچگونه از عوامل یاد شده در محیط های خارج از محل سکونت وجود نداشته باشد. تصور اینکه در علم آموزی افت تحصیلی بوجود آید بسیار تعجب برانگیز به نظر می رسد. استرس بیش از حد که مبتنی بر گذراندن بیش از اندازه واحدهای درسی توسط علم آموزان، که ناشی از رقابت ناسالم در اینگونه محیطها می باشد ، باعث افت تحصیلی آنها خواهد شد. افرادی که نا آگاهانه به رقابت با کسانی می پردازد که از لحاظ رفاهی قابل مقایسه با آنها نیست باعث می شود که متحمل استرس بیش از اندازه گردد. اینگونه فردی که بعضاً در شهری دیگر به ادامه تحصیل مشغول می باشد هیچگاه از لحاظ رفاهی با علم آموزان ساکن در آن شهر قابل مقایسه نخواهد بود.

آداب و رسوم افراد ساکن در محیط نیز بدون تاثیر نخواهد بود . فردی که به مکان آموزشی در محلی دیگر مراجعه می نماید ممکن است به علت نا آشنا بودن با آداب و رسوم ، هیچگاه نتواند قادر به درک کسانی باشد که با او در حال تحصیل می باشند . حتی اگر یک کشور خاص را در نظر داشته باشیم ممکن است قوم و ملیتهایی در آن زندگی نمایند که هر کدام از آنها دارای آداب و رسوم و سنن متفاوتی باشند . باید این نکته را در نظر داشت که نا آشنا بودن با محیط کلاس و محل آموزش می تواند در علم آموزان تاثیرگزار باشد . مکان آموزشی دارای قابلیت رشد و پرورش استعداد ها را دارد که علم آموزان رضایت نسبی از آن را داشته باشند .

آموزش از راه دور، یادگیری برنامه ریزی شده ای است

که در آن معمولاً یادگیری و آموزش در محیط های جدا از هم صورت می گیرند. به همین دلیل آموزش از راه دور، به تکنولوژهای ارتباطی و نهادی برای طراحی و برنامه ریزی آموزش نیازمند است. یادگیری از راه دور فقط بر روی نیازهای یادگیرنده برای رابطه با مدرس تمرکز می کند، درحالی که آموزش از راه دور باید شامل دو طرف ارتباط، یعنی مدرس و یادگیرنده باشد. آموزش از راه دور متفاوت از آموزش الکترونیکی e-Learning است. در واقع آموزش الکترونیکی از زیرشاخه های آموزش از راه دور است که در آن ارتباط مدرس و یادگیرنده به تکنولوژی اینترنت محدود می شود. در آموزش از راه دور، ارتباط مدرس و یادگیرنده می‌تواند از طریق نامه نگاری، رادیو، تلویزیون،تلفن، ویدئو کنفرانس یا اینترنت و شبکه های اجتماعی باشد.
۴ روش پایه ای آموزش در آموزش از راه دور

در مدرسه آموزش از راه دور می توان با برگزاری آزمون الکترونیکی نیز عملکرد دانشپدیران را مورد بررسی قرار داد. در مدارس معمولی چندین روش برای آموزش وجود دارد. در ادامه این مقاله در مورد اینکه چگونه می توانیم از تکنیک های پایه مانند کتاب های کار، تورهای علمی، تکرار و یادداشت برداری در فرآیند آموزش از راه دور و آموزش الکترونیکی استفاده کنیم، صحبت خواهیم کرد.


کتاب کار

کتاب کار جایی است که فعالیت ها برای انجام تکالیف سازماندهی شده است. در هر کتاب، به شما یک اصول ساختار یافته که به شما کمک می کند تا در یک موضوع ماهر شوید داده می شود، در این کتاب ها معمولاً به طور عمدی از تمرینات آسان به سخت هدایت می شوید و به این ترتیب مهارت شما زیاد می شود. کتاب کار یک ابزار تعاملی است – هدف اصلی آن انتقال دانش نیست بلکه تمرین آن است. شما این کار را به روش علمی انجام می دهید.

چگونه ایده کتاب کار را در دوره های آموزش از راه دور و کلاس مجازی اجرا کنیم؟ چند نکته زیر کمک می کنند:

یک دوره آموزش از راه دور (آموزش الکترونیکی) را که عمدتاً براساس تمرین است ایجاد کنید (محدود کردن انتقال دانش به حداقل).
ساخت یک مسیر تمرین آسان به دشوار در آموزش از راه دور
پیشنهاد تمرینات بسیار تعاملی (در عین حال آسان برای استفاده و به خوبی توضیح داده شده)
آن را از نظر بصری جذاب و سرگرم کننده کنید
به عنوان یک گزینه از سامانه آموزش مجازی خارج شوید:
    تمرین های قابل چاپ برای آموزش الکترونیکی خود اضافه کنید
    از فراگیران بخواهید برای تکمیل این تمرینها از روش "مداد و کاغذ" استفاده کنند و
    آنها را با ابزار خود-ارزیابی آماده کنید، زیرا نمی توانید نتایج را به صورت خودکار بررسی کنید.

سفر علمی

بازدید از مکان ها به بچه ها اجازه می دهد که آن چه را که یاد می گیرند را در واقعیت نیز ببینند.

مکان های مختلفی وجود دارد که می توان از آن ها بازدید کرد: مکان های تاریخی (قلعه ها، میدان های نبرد)، مکان های بوسفره (باغ گیاه شناسی، جنگل ها، کوه ها)، موزه های مختلف، و غیره. این تورها می توانند تجربه ای عالی باشند اگر با یادگیری چند منظوره، یادگیری اجتماعی (یادگیری با و یادگیری از همدیگر)، داستان سرایی (توسط یک راهنمای یا معلم) ترکیب شود. بعد از بازدید علمی دانش آموزان باید گزارشی از آن تهیه کنند.

آیا امکان اجرای بازدید علمی در آموزش از راه دور یا آموزش الکترونیکی است؟

تور مجازی برای مکان های مورد نظر را در وب ایجاد کنید.
از فراگیران آموزش از راه دور بخواهید کاری را که مربوط به موضوع است را به صورت عملی  انجام دهند و سپس، از آن ها فیدبک بگیرید.
به فراگیران آموزش از راه دور یک داستان بگویید و از آنها بخواهید به جایی که این داستان اتفاق افتاده بروند - از آنها بخواهید از کامپیوتر خود و دوره آموزش الکترونیکی جدا شوند و بر روی مشاهدات تمرکز کنند.
از فراگیران آموزش از راه دور بخواهید تا یافته های خود یا بازخورد های مربوط به فعالیت های فوق را خلاصه کرده و آنها را با همدیگر، سرپرست ها یا مربیان به اشتراک بگذارند.

تکرار

تکرار یکی دیگر از روش های یادگیری است که اغلب با آموزش بچه ها مرتبط است. تکرار فرمول های ریاضی، روال های دستی و یا نحوه نوشتن نامه از تکنیک های محبوب هستند. با توجه به نظریه ی منحنی فراموشی هرمان ابینگاس، همه مردم باید برای به یاد آوردن چیزها و روال ها باید آن ها را تکرار کنند. اگر این کار را انجام نشود، بیشتر اطلاعات جدید در ۲۴ ساعت اول فرآیند یادگیری ناپدید خواهند شد. می توان اثرات تکرار را با ارائه بعضی از رویدادهای تقویتی اضافی پس از آموزش تقویت کرد.

چگونه می توانیم روند تکرار را در دوره های آموزش از راه دور را اعمال کنیم؟

دوره آموزش الکترونیکی خود را به چند بخش تقسیم کنید و بین آنها فاصله بندازید (حتی سه روز). برای هر بخش، آزمونهای تقویت کننده ای را ایجاد کنید که اطلاعات کلیدی را از تمام بخش های گذشته تکرار کند. سیستم lms غالبا دارای نرم افزار آزمون آنلاین نیز هست و به کمک این ابزار می توانید آزمون آنلاین برگزار کنید.
اطلاعات با اهمیت در طول دوره آموزش از راه دور خود را با استفاده از روش های مختلف تکرار کنید: داستان، خلاصه، ارائه تمرینات و آزمون ها؛ در نهایت آزمونی برگزار کنید تا علاوه بر این سنجش فراگیران دوره آموزش از راه دور درباره کسب مهارت های جدید بتوانید فرصتی برای تکرار دوباره مطالب به آن ها بدهید.
اطلاعات مهم که بر اهداف یادگیری تأثیر می گذارد را استخراج کنید و آن ها را به فراگیران آموزش از راه دور-از طریق ایمیل یا پیام های متنی در یک روز، یک هفته و یک ماه پس از پایان دوره آموزش الکترونیکی-ارسال کنید.
رسانه های یادگیری متناوب برای فراگیران ارائه دهید – این امکان را به آن ها دهید که چت صفحات، چک لیست ها، تصاویر، نقشه های ذهنی و ... را چاپ کنند؛ توجه کنید که هر محرک اضافی می تواند به تقویت حافظه کمک کند.

یادداشت برداری

یادداشت برداری برای به خاطر سپردن افکار، بینش و اطلاعات ارائه شده توسط سایر روش های یادگیری مانند سخنرانی ها، ارائه ها، بحث ها و غیره کمک می کند. این روش یادگیری به طور گسترده ای در فرآیندهای یادگیری رسمی در مدارس به کار می رود. با یادداشت برداری، معمولاً اطلاعات را با تفسیر شخصی خود می نویسیم، در قالب ساختارهای خودمان تنظیم می کنیم و یا با تجربیات خودمان ارتباط می دهیم. یادداشت برداری یک فرآیند فعال (جنبشی) است که حافظه را تقویت می کند. یادداشت ها در قالب های مختلف ثبت می شوند- به عنوان متون معمولی و مستقل، به عنوان یادداشت در حاشیه مجله، به عنوان مهم ترین بخش کتاب و غیره. همچنین شاهد محبوبیت رو به رشد یادداشت برداری بصری هستیم، که موضوع را با قرار دادن پیکتوگرام ها یا تصویرنگاشت ها در یک ساختار تصویری نمایش می دهد.

در دوره آموزش از راه دور چگونه می توان یادداشت برداری را گنجاند؟ ایده های زیر می توانند کمکم کنند:

گزینه هایی برای یادداشت برداری یا علامت گذاری قسمت هایی از متن اضافه کنید.
از فراگیران آموزش مجازی بخواهید که در انتهای آموزش یک یادداشت در زمینه موضوع آن جلسه و در فرمت دلخواه (مانند در قالب متن، نقشه ذهنی، یادداشت بصری) آماده کنند و برای مربی خود یا مدیر دوره آموزش از راه دور ارسال کنند.
خلاصه ای از دوره آموزش الکترونیکی را در قالب یک یادداشت (یا یک نقشه ذهنی) برای چاپ توسط فراگیران آماده و ارائه کنید
خلاصه ای در قالب یک یادداشت بصری (یا نقشه ذهنی) ناقص آماده کنید و از فراگیران آموزش از راه دور بخواهید که آن را چاپ کنند و قسمت های ناقص آن را تکمیل کنند.
از فراگیران بخواهید که یک ایمیل شامل یک پیام کلیدی برای هر قسمت از درس بنویسند و برای مربی دوره ارسال کنند.

اگر قصد راه اندازی مدرسه آموزش از راه دور دارید، ما در کنار شما هستیم. در صورتی که در هر کدام از زمینه های زیر نیاز به مشاوره دارید، کافیست روی دکمه زیر کلیک کنید و شماره تماس خود را برای ما بنویسید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

No Comments

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.