Enter your keyword

post

یاد گیری الکترونیکی ( e -learning ) و جایگاه آن در نظام آموزشی

یاد گیری الکترونیکی ( e -learning ) و جایگاه آن در نظام آموزشی

یادگیری الکترونیکی به چند دهه قبل بازمی گردد، که در آن زمان با این نام شناخته نمی شد. در نخستین شکل آن، مطالعات درکامپیوترهای بزرگ موسوم به (main frame)ذخیره شده و دسترسی به آنها از طریق ترمینالهای ابتدایی امکان پذیر بود، اما با اختراع اولین کامپیوترهای شخصی و همزمان با تولید و پیشرفت مرورگرهای وب (web browser)تحول بسیار بزرگی در تکنولوژی آموزشی ایجاد گردید. بعضی از اشخاص و سازمانها به سرعت خود را با آخرین تغییرات تکنولوژی تطبیق دادند در حالیکه در بیشترسازمانها زمان زیادی برای ارزیابی، خرید و به کارگیری سخت افزارها و نرم افزارهای جدید لازم بود. به دلیل نقش مهم و اساسی وسایل ذخیره و انتقال اطلاعات در یادگیری الکترونیکی در ابتدا به معرفی تاریخچه آنها پرداخته میشود. در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ میلادی، برنامه های آموزشی عمدتا بر روی فلاپی دیسک‌ها عرضه میشدند. هر فلاپی دیسک۵۳ اینچی ظرفیت ذخیره سازی ۴۴۱ مگابایت اطلاعات را دارد که تقریبا معادل ۵/۱ میلیون حرف یا ۷۰۰ صفحه متن معمولی است.

نرم افزارهای ذخیره سازی اطلاعات میتوانند این مقدار را تقریبا به پنج برابر افزایش دهنداما در این حالت برای دسترسی به اطلاعات باید ابتدا با استفاده از همان نرم افزارها مطالب بر روی دیسک سخت کامپیوتر نصب شوند. با توجه به حجم زیاد فایلهای صوتی و تصویری نمی توان برای ذخیره برنامه های چند رسانه ای به راحتی از فلاپی دیسک‌ها استفاده نمود زیرا بدون استفاده از نرم افزارهای فشرده سازی، برروی هر دیسکت میتوان تنها حدود شش ثانیه فیلم را با کیفیت پایین ذخیره کرد. به همین دلیل برنامه های آموزشی اولیه که بر روی فلاپی ها عرضه میشدند عمدتا مبتنی بر متن و محدود به تعدادی تصاویر ساده بودند. البته این بدان معنی نیست که نمیتوان ازفلاپی دیسک برای عرضه برنامه های چند رسانه ای آموزشی استفاده کردبلکه برای ارائه یک برنامه آموزشی ساده چندرسانه ای به تعدادبسیار زیادی دیسکت نیاز است. البته انواع جدید فلاپی دیسک‌ها(مانند زیپ دیسک‌ها یا سوپر دیسک‌ها) که قابلیت ذخیره سازی بسیار بیشتری دارند نیز به بازار آمده اند، اما به دلیل نیاز روزافزون به وسایل ذخیره سازی با ظرفیت و سرعت بسیار بالاتر، امروزه دیگر کمتر از فلاپی دیسک‌ها برای عرضه برنامه های آموزش ویادگیری الکترونیکی استفاده میشود.

به طور کلی منظور از E-Learning یا یادگیری الکترونیکی بهره گیری از سیستمهای آموزش الکترونیکی مثل کامپیوتر، اینترنت، سی دی های Multimedia ،نشریه های الکترونیکی و خبرنامه های مجازی و نظیر این هاست که هدف آن کاستن از میزان ترددها، صرفه جویی در زمان، هزینه و همچنین یادگیری بهتر، سریع تروآسانتر است. یادگیری به طورکلی، فعالیتی دگرگون کننده است وافراد را برای مقابله با رویدادهای محیطی آماده می سازد. یادگیری درواقع هم یک رشته فرایند است و هم فرآورده تجربه هاست.

یادگیری، تغییری است که در اثرتدریس مطالب و مهارتهای گوناگون در رفتار یادگیرندگان ایجاد میشود که ممکن است این رفتار درکوتاه مدت قابل مشاهده و یا حتی غیرقابل مشاهده باشد.سیستمهای E-Learning و سیستمهایی که امکان یادگیری ازراه دور را فراهم می‌کنند بسیار متنوع هستند ولی اولین مسئله آگاهی علاقه مندان از نوع این سیستمها و انتخاب صحیح و نحوه درست استفاده از آنها است. این سیستمها گاهی میتوانند جایگزین کلاسهای حضوری هم باشند. در یادگیری الکترونیکی غیر ازاینترنت، سی دی های آموزشی، ویدئوهای آموزشی، از ماهواره نیز استفاده میشود.آمار نشان داده است که در سال ۱۹۹۹ بالاترین روش آموزش ۵۳% استفاده از سی دیهای آموزشی بوده است ولی در سال ۲۰۰۴ E-Learning مقام اول را در آموزش کسب کرده است.در یادگیری الکترونیکی همزمان (Synchronous)این امکان وجود دارد که استاد و فراگیر به صورت همزمان با هم روبرو شوند و در اتاقهای گفتگو(Room Chat)با هم مباحثه کنند ولی در روش غیرهمزمان (Asynchronous )فراگیران سوالات خود رامطرح می کنند و استاد نیز در زمان دیگری که مشخص کرده است به سوالات پاسخ میدهد .

همانگونه که فناوری اطلاعات و ارتباطات در بسیاری ازفرایندهای کاری روزمره همانند تجارت الکترونیک ، پست الکترونیک،دولت الکترونیک و… مورد استفاده قرارمی گیرد، حوزه یادگیری الکترونیکی یا E-Learning نیز از این نوع فناوری بهره برده است.یادگیری های مبتنی برفناوری های نوین اطلاعاتی، با ایجاد تغییرات بنیادین درمفاهیم آموزش سنتی، توانسته اند بسیاری از کمبودهای نظام های آموزشی را رفع کرده و دگرگونی های اساسی درآموزش به وجود آورند. با استفاده از دنیای مجازی در یادگیری، میتوان به روشهای نوین و کارآمدی ازیادگیری دست یافت.

علت کاربردفناوری اطلاعاتی و ارتباطی دریادگیری، آموزش بهتر و سریعترمی باشد.کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات درآموزش، نوع جدیدی ازیادگیری را به وجود آورده و ضرورتی در یادگیری حضوری نمی باشد. بدین ترتیب یادگیری درمحیط هایی غیر ازکلاس امکان پذیراست، به نحوی که می توان اطلاعات را به راحتی با سایر یادگیرندگان به اشتراک گذاشت. این تحول سبب تغییر نقش اساتید و نیز نقش کتابخانه ها شده است. به این ترتیب،نوع جدید یادگیری، یادگیری الکترونیکی نام گرفت .در یادگیری الکترونیکی حذف محدودیتهای مکانی، زمانی و سن یادگیرنده که روزگاری ناممکن می نمود، امروزه دیگر محدودیت بزرگی به نظرنمی رسد. ازطرفی باید توجه داشت که با به وجود آمدن نیازهای گسترده درمیان جوامع، ادامه استفاده از روشهای سنتی در نظامهای آموزشی ممکن نخواهد بود.

یادگیری مبتنی بر رایانه، یادگیری مبتنی برفناوری اطلاعات، کلاسهای مجازی، کتابخانه های مجازی و… راه را برای پیدایش شیوه های نوین آموزش و یادگیری، هموار ساخته اند.به طور کلی به مجموعه فعالیتهای آموزشی که با استفاده از ابزارهای الکترونیکی اعم ازصوتی، تصویری، شبکه های مجازی رایانهای صورت میگیرد یادگیری الکترونیکی گفته میشود.

یادگیری الکترونیکی، نظامی مبتنی برفناوری اطلاعاتی و ارتباطی همانند سخت افزار، نرم افزار و شبکه های رایانه ای به منظور ایجاد، نگهداری، توسعه و در دسترس قرار دادن موادمطالعاتی آموزشی برای دانشجویان می باشد که فعالیتهای مطالعاتی آموزشی راهدایت کرده و ارزیابی دانشجویان را بدون نیاز به وجود محلی برای یادگیرندگان و اساتید امکان پذیرمی سازد .

No Comments

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.